PROJEKTY I PROGRAMY
Podsumowanie pracy związanej z realizacją innowacja pedagogicznej
w klasach I- VI „Książka oknem na świat”
I Informacje o szkole:
Zespół Szkół
Szkoła Podstawowa w Cieszynie
ul. Kościelna 17
63-435 Sośnie
Gmina Sośnie
Powiat ostrowski
Dyrektor szkoły: mgr Barbara Nowak
Strona internetowa
www.zs-cieszyn.pl
II Autorzy innowacji:
mgr Barbara Siedlecka
III Realizatorzy innowacji:
mgr Barbara Siedlecka
IV Rodzaj innowacji:
Innowacja, ze względu na zawartość treściową, jest innowacją metodyczną, a ze względu na zakres – wychowawczą.
V Termin:
Innowacja pedagogiczna trwała od 01 listopada 2016 r. do 31 sierpnia 2017 r.
VI Zakres innowacji:
Innowacją zostali objęci uczniowie klas I-VI oraz ich rodzice. Zaplanowane działania odbywały się na zajęciach biblioteki szkolnej, na godzinach w wychowawcą, zajęciach pozalekcyjnych – kółku teatralnym oraz spotkaniach z rodzicami.
VII Realizacja innowacji:
Reasumując wyniki całej ankiety można stwierdzić, że badania i diagnoza przeprowadzone wśród dzieci przed wprowadzeniem innowacji pokazały, iż rodzice często czytają dzieciom książki, kupują je bez okazji, organizują biblioteczki domowej. Bardzo dużą rolę odgrywa w ich życiu biblioteka szkolna, z której korzystają najczęściej. Rodzice zachęcają do czytania, dzieci to robią i nadal sięgają po książki w wersji papierowej. Bardzo pozytywnym aspektem była ilość przeczytanych książek, która znajduje potwierdzenie w podsumowaniu czytelnictwa za zeszły rok szkolnym. Mając to na uwadze głównym celem wprowadzenia innowacji stało się rozwijanie umiejętności czytelniczych. Realizację innowacji „Książka oknem na świat” rozpoczęła diagnoza przeprowadzona w formie ankiety na zebraniu z rodzicami zapytaliśmy o preferencje czytelnicze i domowe zwyczaje związane z książką. Wyniki przeprowadzonych diagnoz zostały przedstawione uczniom i ich rodzicom, a następie realizowano zadania wynikające z harmonogramu działań innowacji.
Przeprowadzając badanie ankietowe wśród 27 rodziców klas I-VI po zakończeniu zajęć w ramach innowacji otrzymaliśmy następujące wyniki:
1. Czy Państwa dziecko korzystało w tym roku szkolnym z biblioteki szkolnej?
TAK - 27
NIE - 0
NIE WIEM - 0
2. Czy Państwa dziecko potrafiło samodzielnie wybrać sobie książkę?
TAK - 27
NIE - 0
NIE WIEM - 0
3. Czy Państwa dziecko potrafiło wskazać ulubioną książkę?
TAK - 22
NIE - 1
NIE WIEM - 4
4. Czy Państwa dziecko brało udział w balu karnawałowym i przebierało się za postać z książki?
TAK - 16
NIE - 9
NIE WIEM - 2
5. Czy Państwa dziecko wykorzystywało teksty z książek do zabawy (wierszyki, rymowanki, itp.)?
TAK - 13
NIE - 10
NIE WIEM - 4
6. Czy Państwa dziecko brało udział w akcjach czytelniczych biblioteki szkolnej?
TAK - 14
NIE - 9
NIE WIEM - 4
7. Czy Państwa dziecko wykonywało ilustracje do lektury w domu jako zadanie domowe lub w czasie lekcji w szkole?
TAK - 24
NIE - 1
NIE WIEM - 0
8. Czy Państwa dziecko teraz chętniej czyta książki?
TAK - 21
NIE - 4
NIE WIEM - 2
VIII: Wnioski i spostrzeżenia:
Tworząc innowację pedagogiczną „Książka oknem na świat” określone zostały kryteria sukcesu:
- uczeń potrafi samodzielnie wskazać literaturę, która jest wartościowa: zna tytuły książek adekwatnych do jego poziomu, autorów literatury dziecięcej,
- uczeń zna mocne strony umiejętności czytania,
- uczeń wskazuje mocne strony książek jako okna na świat,
- rodzic nauczy się rozmawiać ze swoim dzieckiem o literaturze dziecięcej,
- rodzic będzie motywował dziecko do wspólnego czytania literatury dziecięcej.
Wyniki przeprowadzonego badania umiejętności czytelniczych po zakończonej innowacji oraz obserwacje uczniów pozwalają nam stwierdzić, że dzieci poszerzyły swoją wiedzę i umiejętności czytelnicze.
Wszystkie rezultaty pracy sprowadzają się do stwierdzenia, że warto wprowadzać innowacje, ponieważ każde działanie małymi krokami rozwija umiejętności czytelniczych dzieci.
Sukcesy:
- uczniowie pracowali nowymi metodami na zajęciach – praca z książką, kształtowanie zachowań i umiejętności wyboru odpowiedniej książki,
- poprzez wdrożenie innowacji uległ poprawie poziom czytelnictwa w szkole podstawowej,
- uczniowie wskazują swoje ulubione książki oraz bohaterów,
- wzrosła świadomość konieczności czytania książek w celu poznania otaczającego świata, prawidłowego zachowania się w różnych sytuacjach, wartości niezbędnych do godnego życia w społeczeństwie,
- uczniowie posiadają umiejętności korzystania z księgozbioru biblioteki szkolnej.
mgr Barbara Siedlecka